Smerig water op de forten

Over militairen en burgers die gewerkt hebben in de Stelling. En hun tactiek, wapens, munitie, uniform, materieel etc.
Plaats reactie
Joost Italianer
Soldaat
Fort of organisatie: Gids Fort bij Abcoude

Smerig water op de forten

Bericht door Joost Italianer »

Beste cafegangers,

In De Tijd van 31 augustus 1896 (gevonden via Delpher) staat de volgende noodkreet van de militairen van het 2e regiment vesting-artillerie gedetacheerd op het Fort bij Abcoude:

https://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd: ... eg21:a0084

Ik vraag me af hoe dat te rijmen valt met de twee forse waterkelders onder het fort (270.000 m3 meen ik). Waren die leeg door een droge zomer, werd het regenwater bewaard voor de officieren of was er een andere reden voor de in de brief genoemde smeerpoetserij ?

Ben heel benieuwd wat jullie gedachten hierover zijn.

vriendelijke groet,

Joost Italianer

Rene Ros
Opzichter van Etiquette
Fort of organisatie: Doc. Stelling van Amsterdam
Contacteer:

Re: Smerig water op de forten

Bericht door Rene Ros »

Bij de historische weerdata via het KNMI zijn helaas geen neerslaggegevens van de zomer 1896 te vinden. De voorraad kan om andere redenen gering zijn. Het hangt ook af van het gebruik, was de eenheid langere tijd met veel manschappen op het fort? Een herhalingsoefening duurde niet lang, van een week tot een paar weken. Maar er kunnen meerdere lichtingen achter elkaar op herhalingsoefening zijn.
Laten we aannemen dat er door droogte weinig drinkwater was en een hoog gebruik door veel manschappen. Bij weinig regenwater wilde men dat zo lang mogelijk gebruiken voor 'bereiding der speizen' zodat de manschappen eerder ander water moesten gebruiken.
Bij mijn weten was er geen wel (grondwater, ontijzeringsinstallatie) op het fort en dat wordt in het artikel ook niet als mogelijkheid genoemd.
De gracht had wel degelijk een inlaat en een uitlaat, dus er kon enige doorspoeling zijn.

Ik denk dat er een verschil van inzicht was tussen de officieren en de manschappen over het hygiënisch gevaar van omspoelen van emmers waarmee de beerkuil was leeggehaald. Het is niet fris, maar wat restjes uit een emmer in de hele gracht is niet veel. Op zomerkamp in Vinkeveen hebben ik dat ook nog wel moeten doen. :-)
Maar waarom was de gracht zwart en bedwelmend?

Mvg,
René

Joost Italianer
Soldaat
Fort of organisatie: Gids Fort bij Abcoude

Bericht door Joost Italianer »

Dank voor je snelle reactie Rene. Er was in Abcoude inderdaad geen ontijzeringsinstallatie.

Vrg.

Joost

Rene Ros
Opzichter van Etiquette
Fort of organisatie: Doc. Stelling van Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Rene Ros »

Dag Joost,
Kan je je vinden in mijn betoog?
René

Plaats reactie