Kringenwet: buitengrenzen van vestingwerken

Ruimtelijke ordening, streekplan, kringenwet, samenhang.
Plaats reactie
Rene Ros
Opzichter van Etiquette
Fort of organisatie: Doc. Stelling van Amsterdam
Contacteer:

Kringenwet: buitengrenzen van vestingwerken

Bericht door Rene Ros »

Onlangs kreeg ik een vraag die, zonder de plaats te verklappen, het beste samengevat kan worden met:

Van waaruit werden de verboden kringen (300, 600 en 1000 meter) gemeten?

Omdat mijn antwoord wellicht bruikbaar is voor anderen volgt dat hieronder.

In de oorspronkelijke tekst van de Kringenwet, staat hier een en ander over. Er is geen sprake van een enkel middelpunt maar van buitengrenzen van vestingwerken die de nul-lijn zijn. De drie meest relevante wetsteksten zijn volgens mij:

Artikel 1

Tusschen de buitengrenzen van vestingwerken en de lijnen, in deze wet verboden kringen genoemd, is het niet geoorloofd te bouwen, houtgewassen te planten of eenig werk te maken, dan voor zooverre zulks bij deze wet is toegestaan, of daartoe overeenkomstig hare bepalingen, vergunning is verleend.

Artikel 6

Om elk vestingwerk der eerste, tweede of derde klasse zijn drie verboden kringen:

een op den afstand van drie honderd el, genaamd de kleine;

een op den afstand van zes honderd el, genaamd de middelbare;

een op den afstand van duizend el, genaamd de groote.
(de el was in die tijd al gelijk aan de meter).

Artikel 8

De lijn, waarvan de afstanden in art. 6 vermeld worden gemeten, is, indien het vestingwerk eene glacis heeft, de kruin van die glacis, en indien het geene glacis heeft, de binnenkruin van de borstwering of de vuurlijn van het meest vooruit gelegen gedeelte.
(glacis: Flauw aflopend talud, gelegen buiten de contrescarp van een vestingwerk, dat vanaf de wal of de gedekte weg met vuur kan worden bestreken.)

Dat betreft de algemene richtlijnen, de wet geeft de mogelijkheid hiervan af te wijken. Dat hangt deels van de vorm van het vestingwerk af. Per fort of vesting is het meest betrouwbaar de tekeningen die erover te vinden zijn in het archief "Genie, Verboden Kringen, Koninklijke Landmacht" (toegang 2.13.37) hetgeen berust in het Nationaal Archief te Den Haag.

De gehele wetstekst kan je vinden op:

http://www.forten.info/index.htm?wetten/kringenwet.htm

fremitus

Bericht door fremitus »

Mooi voorbeeld van de 1000m grens vind ik de Vondelweg te Haarlem. Net de buitengrens van Bez Spaarndam volgend.

Afbeelding

Rene Ros
Opzichter van Etiquette
Fort of organisatie: Doc. Stelling van Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Rene Ros »

fremitus schreef:Mooi voorbeeld van de 1000m grens vind ik de Vondelweg te Haarlem. Net de buitengrens van Bez Spaarndam volgend.

Klopt, dat is een klassiek en goed zichtbaar voorbeeld van de verboden kringen. Heb dat ooit aan een Spaarndamse deskundige verteld die het als onzin betitelde. Jaren later hoor ik het hem zelf tijdens een rondleiding vertellen! :-)

Leuke herinnering...

Fort bij de Liebrug heeft iets soortgelijks, maar of dat kringenwet is of toeval (gezien geschatte bouwjaren van industrieterrein)?

Groet,

RenÈ

Plaats reactie