Inunderen Haarlemmermeerpolder

De Stelling als historisch geheel.
Plaats reactie
Arnold
Sergeant
Fort of organisatie: Fort bij Vijfhuizen

Inunderen Haarlemmermeerpolder

Bericht door Arnold »

Vorige week woensdag sprak ik Don W. op het Fort bij Vijhuizen over het inunderen van de Haarlemmermeerpolder bezuiden de Geniedijk. Als rondleider op het fort maar ook als inwoner ben ik nieuwsgierig naar de wijze waarop zo'n groot gebied binnen één week het gewenste peil zou hebben. Daarnaar zoekend kwam ik niet verder dan dat de sluis bij het Fort bij Aalsmeer het enige inlaatpunt zou zijn. Don merkte echter op dat door stopzetten van de bemaling het water in de polder al snel zou steigen. Verder zou er in de richting van Rijsenhout nog een inlaatpunt zijn en zouden er zich rond de polder nog een aantal hevels bevinden.
Ik kan hier nergens iets over vinden. Wel wordt in het boek van Cor van Stam "Wacht binnen de dijken" in hoofdstuk 13 geschreven over de springputten in de dijken. Duitsers hadden tijdens de 2e wereldoorlog op een aantal plaatsen een zware bom in de dijk geplaatst met het doel de Haarlemmermeer onder water te kunnen zetten als extra hindernis bij een invasie vanuit zee. Ten zuiden van de Geniedijk lagen de springputten bij gemaal de Cruquius, ter hoogte van de Westeinderplassen en op het terrein van gemaal de Leeghwater bij de Kaag. Hebben deze spingputten een connextie met de inlaatpunten van de Stelling?
Ik vermoed van niet. Bovendien zou het vreemd zijn dit soort installaties aan te leggen binnen een gebied waarover bij een eventuele belegering geen controle meer is. Kortom is er iemand die hier duidelijkheid over kan geven?

Rene Ros
Opzichter van Etiquette
Fort of organisatie: Doc. Stelling van Amsterdam
Contacteer:

Re: Inunderen Haarlemmermeerpolder

Bericht door Rene Ros »

Arnold schreef:Daarnaar zoekend kwam ik niet verder dan dat de sluis bij het Fort bij Aalsmeer het enige inlaatpunt zou zijn. Don merkte echter op dat door stopzetten van de bemaling het water in de polder al snel zou steigen.
Voor zover mijn informatie strekt, is de sluis de enige inlaat. Doch het is waarschijnlijk dat ook bij bestaande civiele werken (gemalen) er een mogelijkheid was om water in te laten. In de vestingbegroting zijn hier echter geen kosten voor terug gevonden!
Afhankelijk van het seizoen en de weersgesteldheid kan stoppen met bemaling inderdaad al een goed begin zijn. Bleek o.a. in 1787.
Arnold schreef:Verder zou er in de richting van Rijsenhout nog een inlaatpunt zijn en zouden er zich rond de polder nog een aantal hevels bevinden.
De hevels hadden volgens mij een te kleine capaciteit. Alleen voor een polder bij Abcoude ben ik ze (meerdere naast elkaar) ooit tegen gekomen. In andere gevallen alleen om water op de fortgracht in te kunnen laten als er van het waterschap geen pijp door de waterkering heen mocht.
Arnold schreef:Hebben deze spingputten een connextie met de inlaatpunten van de Stelling?
Ik vermoed van niet. Bovendien zou het vreemd zijn dit soort installaties aan te leggen binnen een gebied waarover bij een eventuele belegering geen controle meer is.
Die Duitsers vernielden andermans land, dat scheelt in aanpak... Bovendien verdedigden zij tegen een mogelijke vijand uit het westen, de Stelling oorspronkelijk tegen een vijand uit het zuiden en zuidwesten.
http://www.forten.info/catalogus/duits-vorder/

mvg,
René

Plaats reactie