Onduidelijkheden over regen- en grachtwater

De Stelling als historisch geheel.
Plaats reactie
Brok
Generaal
Fort of organisatie: Kunstfort bij Vijfhuizen
Contacteer:

Onduidelijkheden over regen- en grachtwater

Bericht door Brok »

Hallo daar ben ik weer eens anders word ik nooit soldaat 1e klasse,
Wie kan mij vertellen hoe de afwatering van het dak (met zanddekking) via de druipkokers verliep. Ofwel hoe werd vroeger voorkomen dat ook het zand in de reinwaterkelders liep?
Op detaile tekeningen van div. forten kon ik daarover niks terug vinden.
Bij ons (Fort Bij Vijfhuizen) is de situatie als volgt: Zandlaag is van het dak afgehaald bitumen aangebracht en zelfde zandlaag weer terug.
In de "trechters" staan nu verticaal drainage pijpjes omgeven door fijn grind. Het regenwater komt bij ons niet meer uit in de reinwaterkelder maar wordt afgevoerd via het riool. (schande, natuurlijk)
Dit systeem werkt maar bij hevige regenval niet afdoende en het verandert het duin in de polder naar ongeveer 46 kleine natte duinvalleien. Gevolg: toch her en der wat lekkage.

Volgende vraag, waarom is er in de fortgracht aan de voorkant van Fort Bij Vijfhuizen een dijkje aangelegd zodat er eigenlijk een dubbele fortgracht ontstaat. (deze wordt momenteel hersteld, zie http://www.arda-natuur.nl )
Er wordt gezegd dat het te maken heeft met het niet te inunderen voorterrein alleen zie ik dan niet de meerwaarde t.a.v. verdediging.
Zijn er meer forten die een dergelijke dubbele fortgracht hebben binnen de Stelling van Amsterdam ???

Wie kan mij het uitleggen?
M.v.g. Brok

Rene Ros
Opzichter van Etiquette
Fort of organisatie: Doc. Stelling van Amsterdam
Contacteer:

Re: Onduidelijkheden over regen- en grachtwater

Bericht door Rene Ros »

Brok schreef:Wie kan mij vertellen hoe de afwatering van het dak (met zanddekking) via de druipkokers verliep. Ofwel hoe werd vroeger voorkomen dat ook het zand in de reinwaterkelders liep?
Binnen in het fort waren hiervoor in de afvoerleidingen zandfilters geplaatst, metalen bussen die uit de leiding gehaald konden worden om geleegd te worden. In jullie fort zaten de afvoerleidingen halverwege de zijmuren met een houten luik om bij het zandfilter te komen.
Andere forten hadden een spouwgang naast de frontgang waarin deze leidingen en filters zaten. Ook zijn er forten met leiding en filter in de hoeken van de 'keelsluitmuur', verborgen achter een houten paneel.
Hoe de zandfilters precies werken weet ik niet, maar op enkele forten zijn ze nog aanwezig.
Brok schreef:Volgende vraag, waarom is er in de fortgracht aan de voorkant van Fort Bij Vijfhuizen een dijkje aangelegd zodat er eigenlijk een dubbele fortgracht ontstaat. (deze wordt momenteel hersteld, zie http://www.arda-natuur.nl )
Er wordt gezegd dat het te maken heeft met het niet te inunderen voorterrein alleen zie ik dan niet de meerwaarde t.a.v. verdediging.
Zijn er meer forten die een dergelijke dubbele fortgracht hebben binnen de Stelling van Amsterdam ???
Ook de Haarlemmermeerpolder is een soort soepbord waarbij de rand van het bord geen ehh soep krijgt. De strook waarop het fort lag zou (bij normale inundatie) droog blijven. Zou dat ook onder water gezet worden, dan was het waterpeil elders in de polder hoog genoeg om over te varen.
Voor zover ik weet was de dubbele gracht (ook bij Fort bij Aalsmeer) om het niveauverschil in kleinere stappen te nemen. Het is ook mogelijk dat het dijkje een directe bootlanding op het fort kon voorkomen. Zelfs met een hoger opgezette inundatie moest men, binnen het vuurbereik van handvuurwapens, altijd over het dijkje.

Groet,
Rene
Laatst gewijzigd door Rene Ros op 20 mar 2007 19:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Kees de Wildt

Re: Onduidelijkheden over regen- en grachtwater

Bericht door Kees de Wildt »

Als aanvulling op het stukje over de zandfilters hier een stukje uit het originele bestek van 11 augustus 1904 van Fort Markenbinnen

41. Holle vloeren, druipkokers. Het gestelde in ß 228 der O. A.. V. is niet van toepassing.
Druipkokers als bedoeld in de 1e zinsnede van ß 229 der O. A. V. moeten bestaan uit in de achtersluitmuren en dekkingen zuiver te lood aan te brengen ijzeraardbuisleidingen, binnenwerks wijd 0,125 M. In de plaats van de in die ß vermelde druipsteenen moet aan de boveneinde van elken druipkoker worden aangebracht en met schroeven en dookmoeren op de dekking bevestigd een koperen rooster, bestaande uit een in den vorm van een halven bol gebogen, van gaatjes voor-ziene, plaat, dik 1m.M., bevestigd op een ringvormige plaat, dik 3m.M. de laatste aan de onder-zijde, in het midden voorzien van een uitlooppijpje, wijd 0,05 M. Om dezen rooster moet ter dikte van minstens 0,2M. eene laag fijne grind, terzelfde dikte overdekt met rivierzand, aangebracht worden.
De ijzeraardbuisleiding moet in de hierna in deel 82 beschreven spouwgangen door een uitneem-baar zinken gedeelte worden verbonden met een gegoten ijzeren afvoerleiding.

Groet Kees de Wildt

Plaats reactie