Model Schneider Hefkoepel Vijfhuizen

De individuele forten en vestingen.
Plaats reactie
Arnold
Sergeant
Fort of organisatie: Fort bij Vijfhuizen

Model Schneider Hefkoepel Vijfhuizen

Bericht door Arnold »

Met het uitgraven van het zuidelijk hefkoepelgebouw is een stukje geschiedenis zichtbaar gemaakt. Hierover is eerder bericht. Als gids is het echter lastig uit te leggen hoe het er oorspronkelijk uitzag en werkte. Met foto en tekening kom je weliswaar een heel eind maar toch was behoefte aan een behoorlijk formaat en beweegbaar model om tijdens rondleidingen uitleg te geven. Afgelopen winter is hieraan gewerkt en sinds kort prijkt het weerbestendig demonstratiemodel bij het hefkoepelgebouw. Het is een benadering van de in Vijfhuizen geplaatste hefkoepels van het Franse Schnieder & Cie omdat ook na het nodige speurwerk er geen adequate tekeningen werden gevonden. We moesten het doen met de schematische bouwtekening plus de beschrijving van de constructie.
Schnieder hefkoepel Vijfhuizen.jpg
Model Schnieder hefkoepel Vijfhuizen.jpg

dwools
Soldaat
Fort of organisatie: geen

Re: Model Schneider Hefkoepel Vijfhuizen

Bericht door dwools »

Ik ben ook nieuwsgierig naar de 6 cm hefkoepels. Tijdens een bezoek aan de Grand Ouvrage Michelsberg, echt voor liefhebbers, sprak ik met de gids Michel over de 6cm hefkoepels op de Stelling van Amsterdam. Hij gaf mij toen een e-mailadres van een gids die in het Fort de Mutzig gidst. Ik heb deze geschreven en per omgaande kwam een pdf met wat foto's van 6 cm geschut in het Fort de Mutzig ( ook wel Fest Kaiser Wilhelm). Dit geschut zou nog aanwezig zijn, maar niet publiek toegankelijk omdat het een Franse legerbasis is. Het lijkt mij behoorlijk hetzelfde geschut als wat op de stelling gestaan heeft.
Ik zou daar wel eens willen kijken en alles vastleggen zodat we het ook hier kunnen laten zien bij de opgeblazen gebouwtjes.
Bijlagen
6cm Mutzig.pdf
(4.66 MiB) 209 keer gedownload

Arnold
Sergeant
Fort of organisatie: Fort bij Vijfhuizen

Re: Model Schneider Hefkoepel Vijfhuizen

Bericht door Arnold »

Informatie in pdf bekeken. Gezien de constructie van o.a. het contragewicht lijkt het enigszins op de Schneider hefkoepel zoals die in Vijfhuizen is geplaatst. De foto's zijn zo te zien van een ander model hefkoepel. Dank voor je reactie.

Plaats reactie