Fort bij Hoofddorp

De individuele forten en vestingen.
Plaats reactie
jabri
Kapitein
Fort of organisatie: geen
Contacteer:

Fort bij Hoofddorp

Bericht door jabri »

Op de foto-site Flickr in de pool 'de Stelling van Amsterdam' heb ik onlangs enkele foto's geplaatst, waaronder enige van de caponnière van het Fort bij Hoofddorp.
Van een belangstellende kreeg ik de vraag wat het nut was van de drie ogen op de caponnière.
http://www.flickr.com/photos/13517222@N ... amsterdam/

Zelf bedacht ik dat het hijsogen waren om de zware ijzeren kap te kunnen plaatsen, maar na plaatsing zou ik ze verwijderd hebben, want als zij in een aanval geraakt worden kan de kap toch aardig verwrongen worden....
Kan iemand hier een zinnig antwoord op geven?
Jan Brilleman

Solvitur ambulando

Rene Ros
Opzichter van Etiquette
Fort of organisatie: Doc. Stelling van Amsterdam
Contacteer:

Re: Fort bij Hoofddorp

Bericht door Rene Ros »

jabri schreef:Zelf bedacht ik dat het hijsogen waren om de zware ijzeren kap te kunnen plaatsen, maar na plaatsing zou ik ze verwijderd hebben, want als zij in een aanval geraakt worden kan de kap toch aardig verwrongen worden....
Kan iemand hier een zinnig antwoord op geven?
Geen zinnig, 100% gegarandeerd antwoord van mij...
Ik denk ook dat het hijsogen zijn. En dat schade aan de hijsogen wel mee zou vallen. Vergeet niet dat men op die plek vooral geweer en mitrailleurvuur verwacht. En artillerievuur alleen van boven. :-)
Mogelijk dat de ogen na de bouw bestemd waren om camouflage aan te brengen. Dan bedoel ik niet tegen vliegtuigen maar tegen vijandelijke infanterie die over de grachtboord kwam kijken.

Mvg,
Rene

jabri
Kapitein
Fort of organisatie: geen
Contacteer:

Bericht door jabri »

Rene,
Dank voor dit alleszins duidelijk antwoord, ik zal het doorspelen!
groet,
Jan Brilleman

Solvitur ambulando

philip

Bericht door philip »

Kan iemand mij vertellen of er gedurende de oorlog het fort is gebombardeerd, ik las dat er Duitse "paardetroepen"gelegerd waren

Bvd Philip

Rene Ros
Opzichter van Etiquette
Fort of organisatie: Doc. Stelling van Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Rene Ros »

philip schreef:Kan iemand mij vertellen of er gedurende de oorlog het fort is gebombardeerd, ik las dat er Duitse "paardetroepen"gelegerd waren
Mij niets bekend over bombarderen van welk StvA-fort dan ook, ongeacht periode. :-)
Niet elk Duits legeronderdeel werd gebombardeerd, er zullen eenheden zijn die nooit gebombardeerd of aangevallen zijn. En de verzorging van zieke paarden zal door de geallieerden niet als vitale industrie zijn beschouwd.
Zie ook http://www.stelling-amsterdam.nl/forten/hoofddorp/

Mogelijk weet Meerhistorie meer?
http://www.meerhistorie.nl/

Mvg,
Rene Ros

philip

Bericht door philip »

bedankt Rene ik heb de historische kring gemaild

Edwin Kapitein
Generaal
Fort of organisatie: Fort bij Edam, Staatsbosbeheer

Bericht door Edwin Kapitein »

Vandaag viel het doek voor de schietvereniging Buitenveldert.
Een korte maar positive toespraak van voorzitter Paul Hof op de afscheidsreceptie, vrijdag zal er voor de laatste keer geschoten worden.
Na bijna 25 jaar sportschieten in het Fort bij Hoofddorp wordt het (voorlopig?) stil in het fort. De meeste schutters verhuizen naar een andere lokatie in Aalsmeerderbrug.

Bij deze een woord van dank voor de jarenlange uiterst prettige samenwerking tussen de schutters van Buitenveldert en de gidsen die er rondleidingen mochten geven.
Bijlagen
Paul Hof.JPG

Plaats reactie