Ontmoetingsplaats Hoogendijk en Zaanlandsche Communicatieweg

Kazernes, magazijnen, fabrieken, liniewallen, waterwerken etc.
Plaats reactie
mhil
Generaal
Fort of organisatie: sector Zaandam

Ontmoetingsplaats Hoogendijk en Zaanlandsche Communicatieweg

Bericht door mhil »

Communicatieweg-Vuurlinie- Busch en Dam en de Hoogedijk Zaanlandschen Communicatieweg NIMH.jpg
Deze luchtopname, gemaakt door de Dienst luchtvaartafdeling van de Communicatieweg-Vuurlinie- Busch en Dam en de Hoogedijk op de grens van Heemskerk en Assendelft, lijkt wat willekeurig gemaakt. (zie:viewtopic.php?f=7&t=2634)
Onlangs ontving ik meer info over deze locatie. Het betreft een zogenoemd “ontmoetingspunt” bedoeld om in geval van een doorbraak van de Stelling op terug te vallen.
Op de locatie werden enkele defensieve maatregelen getroffen in geval van problemen:
Ontmoetingspunt Hoogendijk en Zaanlandschen Communicatieweg (2).jpg
I. Een opstelling van twee 6 cm kanonnen of mitrailleurs voorzien van schuilplaatsen voor 1 sectie infanterie en 2x een halve sectie die het terrein tussen Fort Veldhuis en aan de Ham bestreek (blauw).
II. Een (reserve) opstelling van twee 6 cm kanonnen of mitrailleurs met borstwering voor een halve sectie infanterie die de (voormalige deels verdwenen) aardenwal richting Fort Veldhuis alsook de Noorderpolder bestreek (groen).
III. Borstwering voor 1 sectie infanterie voor de verdediging van het terrein in oostelijke richting (geel)
IV. Versperring op de Hoogendijk (licht blauw)
V. Spring gereed maken van de brug over “de Kil” (wit)

Vorenstaande verklaart waarom op deze “vreemde” locatie een paaltje O18 stond (helaas verdwenen, zie viewtopic.php?p=5424#p5424 ). Vreemd in die zin dat de overige daar (nog) aanwezige paaltjes aan de noordzijde van de (toenmalige) aardenwal staan.

Na aanleg van A8-A9 kan deze ontmoetingsplaats zomaar ophouden te bestaan (zie viewtopic.php?f=3&p=6019#p6019 )

Bron:
www.nationaalarchief.nl
www.google.nl
www.nimh-beeldbank.defensie.nl
Rene Ros
Opzichter van Etiquette
Fort of organisatie: Doc. Stelling van Amsterdam
Contacteer:

Re: Ontmoetingsplaats Hoogendijk en Zaanlandsche Communicatieweg

Bericht door Rene Ros »

Wil je die "Onlangs ontving ik meer info" delen zodat anderen daar ook naar kunnen kijken?
Grenspaal O18 zal de laatste grenspaal zijn die ten zuiden van de liniewal was overgebleven.

René
mhil
Generaal

Bericht door mhil »

De vraag staat uit of eea gedeeld mag worden. Zodra ik meer weet kom ik erop terug.
Klinkt geheimzinnig maar dat is het wat mij betreft verder niet.
mhil
Generaal

Bericht door mhil »

20210925 Ontmoetingspunt Hoogendijk en Zaanlandschen Communicatieweg .jpg
Links boven de positie gezien van zuid naar noord.
Rechts boven de brug over de Kil.
Rechts beneden positie richting kruitmagazijn en fort aan de Ham
Links onder blik richting fort Veldhuis achter de liniewal
Links midden blik richting Hoogendijk waar versperring aangebracht zou moeten worden (nu met bord geniet nog even van dit uitzicht vo1ordat aansluiting A8/A9 wordt aangelegd).
mhil
Generaal

Bericht door mhil »

1920 Ontmoetingspunt aan de Hoogendijk en Zaanlandschen Communicatieweg te Assendelft (2).jpg
Zoals toegezegd bijgaand een "originele" print afkomstig uit het Nationaal archief gedateerd februari 1920.
Plaats reactie