OK. Einde van de stellingmaand 2006. En behoorlijk wat forten bezocht.
Wat is nou de mooiste, interessantste, leukste ? Moeilijk te zeggen.
De charme van de Stelling is vlg. mij juist de verscheidenheid. Toch een poging tot een Top 3.
1 - Nigtevecht. Mooie ligging. Authentiek gebleven fort. Gave hefkoepelgebouwen.
2 - Edam. Unieke werkende keuken. Alles in oude stijl. Sfeervol. Ademt mobilisatietijd.
3 - Spijkerboor - Onovertroffen draaikoepelgeschut. Sanitair. Tekeningen.
Wat is uw top 3 ?
Stellingmaand top 3
Forumregels
Alleen voor informatie over bijzondere cultuur-historische activiteiten op, in of over militair erfgoed in de regio Groot-Amsterdam.
Alleen voor informatie over bijzondere cultuur-historische activiteiten op, in of over militair erfgoed in de regio Groot-Amsterdam.
- Rene Ros
- Opzichter van Etiquette
- Fort of organisatie: Doc. Stelling van Amsterdam
- Contacteer:
Re: Stellingmaand top 3
fremitus schreef:OK. Einde van de stellingmaand 2006. En behoorlijk wat forten bezocht.
Wat is nou de mooiste, interessantste, leukste ? Moeilijk te zeggen.
De charme van de Stelling is vlg. mij juist de verscheidenheid. Toch een poging tot een Top 3.
1 - Nigtevecht. Mooie ligging. Authentiek gebleven fort. Gave hefkoepelgebouwen.
2 - Edam. Unieke werkende keuken. Alles in oude stijl. Sfeervol. Ademt mobilisatietijd.
3 - Spijkerboor - Onovertroffen draaikoepelgeschut. Sanitair. Tekeningen.
Wat is uw top 3 ?
Ik ben het met je eens over de verscheidenheid. Voor ruine en uitzicht moet je op Pampus zijn. Voor dwalen door gangen: IJmuiden.
Voor vandaag is mijn top 3:
1 - Fort Waver-Amstel (meest originele interieur)
2 - Kustbatterij bij Durgerdam (verst van de bebouwing en toch dichtbij)
3 - Drinkwatervoorziening bij Sloten
Maar ja, geen doet mee met de Stellingmaand...

Endemol belde laatst vanwege Pampus in het TV-programma Restauration en vroeg naar andere forten van de Stelling die een goed beeld gaven. Toen kwam ik op een iets ander lijstje, dus representatief voor de Stelling:
Fort bij Krommeniedijk (verlaten en ver van bebouwing) vs. Fort bij Hoofddorp (gebruik en midden in bebouwing)
Tevens IJmuiden als tegenpool van Pampus. En Spijkerboor vanwege de koepel.
Groet,
RenÈ